Slimme marketing

volgens de AVG

via Google Tag Manager

GTM Cookies v1

Om te voldoen aan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) moet je voor het opslaan van gebruikersgegevens in cookies, toestemming vragen aan de gebruiker.

De Open Roads GTM Cookies plugin stelt je marketing manager in staat om cookies te beheren via Google Tag Manager. De gebruikersvoorkeuren worden op je site verzameld, in een cookie pop-up die past bij de stijl van de website. In Google Tag Manager kunnen deze voorkeuren worden uitgelezen en gebruikt om alleen de cookies uit te geven die gewenst zijn.

Uitvragen van gebruikersvoorkeuren

Na installeren, configureren en activeren van de GTM Cookies plugin wordt op je website een pop-up weergegeven waarin de gebruikersvoorkeuren met betrekking tot cookies worden uitgevraagd. De pop-up bestaat uit twee schermen: 1) een introductiescherm met twee knoppen voor Beheren of Accepteren van cookies en 2) een configuratiescherm voor het beheren van cookies per categorie. De voorkeuren worden opgeslagen in een cookie in de browser van de gebruiker en doorgestuurd naar Google Tag Manager (mits geintegreerd).

Voor eventueel later beheren/aanpassen van de cookievoorkeuren door de gebruiker wordt een pagina klaargezet waarop een uitgebreid configuratiescherm voor het beheren van de cookievoorkeuren wordt ingeladen. Deze pagina is aanvankelijk een concept en kan worden gecontroleerd en gepubliceerd. De standaard URL van deze pagina is /cookies.

Voor het configureren van de GTM Cookies plugin v.w.b. cookie-definities, teksten, kleuren en integratie is een beheerscherm beschikbaar in het WordPress beheersysteem. Je vindt dit scherm onder het kopje Cookies in het linker zij-menu van WordPress. Verschillende cookie-categorieën met daaronder verschillende cookies kunnen worden gedefinieerd. Deze definities moeten overeenkomen met de configuratie van Google Tag Manager.

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is bedoeld om de verschillende tags van allerlei aanbieders in één systeem te beheren, voor het inladen op je website. Om de WordPress plugin voor cookies via GTM te gebruiken is kennis van Google Tag Manager nodig. Ik kan deze kennis ook aanbieden als begeleiding bij de configuratie van de plugin.

Een aantal termen zijn relevant:

  • Werkruimte/Container – Alles in Google Tag Manager wordt opgeslagen in je werkruimte, of container. Er kunnen verschillende versies van de werkruimte worden opgeslagen en gepubliceerd.
  • Tags – In de werkruimte kunnen tags worden aangemaakt. Elke tag stelt een stukje informatie voor die bedoeld is om via Google Tag Manager op je site te worden ingeladen. Dat kan bijvoorbeeld een Google Analytics tag zijn, of een tag voor Facebook Pixel.
  • Triggers – Gebeurtenissen op de website kunnen worden ontvangen in Google Tag Manager. Ze kunnen worden gebruikt om tags te activeren. De gebeurtenissen worden geconfigureerd als triggers.
  • Variabelen – Gegevens van de website kunnen worden opgeslagen in Google Tag Manager. Ze worden dan variabelen genoemd. De variabelen kunnen gebruikt worden in triggers en tags in de werkruimte.

Na het configureren zoals hiernaast beschreven worden tags ingeladen als 1) de cookie-instellingen uit de plugin zijn doorgegeven aan GTM en 2) de cookie categorie die hoort bij de tag niet is uitgeschakeld (effectief: wel is ingeschakeld).

De configuratie voor het inladen van cookies is afhankelijk van een juiste configuratie van GTM op zowel de website als het beheerpaneel van Google. De controle en verantwoordelijkheid wordt met het gebruik van deze plugin volledig in handen van de marketingmanager gegeven, zodat je onafhankelijk van de website en websitebeheerder aanpassingen kan doen ten behoeve van de marketing.

Het is belangrijk om na de configuratie de juiste werking van de integratie te controleren. Google Tag Manager biedt vóór publicatie een Voorbeeld functie, waarmee de controle kan worden uitgevoerd. Vergeet niet om de wijzigingen in de werkruimte te publiceren, als je tevreden bent met de integratie.

Neem voor vragen of verdere begeleiding contact op via [email protected].

Configuratie GTM

  1. Configureer de gewenste tags, zoals bijvoorbeeld Google Analytics of Facebook Pixel.
  2. Voeg 3 JavaScript variabelen toe:
    1. Functional cookies
      1. Naam: Functional cookies
      2. Type: JavaScript-variabele
      3. Algemene variabelenaam: cookies.functional
    2. Analytical cookies
      1. Naam: Analytical cookies
      2. Type: JavaScript-variabele
      3. Algemene variabelenaam: cookies.analytical
    3. Social cookies
      1. Naam: Social cookies
      2. Type: JavaScript-variabele
      3. Algemene variabelenaam: cookies.social
  3. Voeg de nodige triggers toe:
    1. Voor het verwerken van het aanpassen van de cookievoorkeuren:
      1. Titel: Cookies update
      2. Type trigger: Aangepaste gebeurtenis
      3. Naam van de gebeurtenis: gtm.cookies
      4. Deze trigger wordt geactiveerd voor: Alle aangepaste gebeurtenissen
    2. Voor een cookie categorie bijvoorbeeld:
      1. Titel: GTM – Analytical cookies – false
      2. Type trigger: Aangepaste gebeurtenis
      3. Naam van de gebeurtenis: ^gtm (✓ Overeenkomende reguliere expressie gebruiken)
      4. Deze trigger wordt geactiveerd voor: Sommige aangepaste gebeurtenissen
      5. Deze trigger activeren wanneer er een gebeurtenis optreedt en aan al deze voorwaarden is voldaan: Analytical cookies – is gelijk aan – false
  4. Gebruik de trigger(s) in je tags, bijvoorbeeld:
    1. Tagtype: Google Analytics
    2. Trackingtype: Paginaweergave
    3. Triggers:
      1. Activerende triggers: Alle pagina’s (paginaweergaven)
      2. Cookies update (aangepaste gebeurtenis, hierboven gedefinieerd)
    4. Uitzonderingen:
      1. GTM – Analytical cookies – false
  5. Gebruik de Voorbeeld functie in Google Tag Manager om de configuratie te controleren.
  6. Publiceer de wijzigingen in de werkruimte.