Slimme marketing

volgens de AVG

via Google Tag Manager

GTM Cookies

Om te voldoen aan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) moet je voor het opslaan van gebruikersgegevens in cookies, toestemming vragen aan de gebruiker. Geïntegreerde diensten zoals Google Analytics kunnen zonder deze toestemming niet zomaar gebruikt worden.

De Open Roads GTM Cookies plugin stelt je in staat om toestemming te beheren via Google Tag Manager. De gebruikersvoorkeuren worden op je site verzameld, in een cookie pop-up die past bij de stijl van de website. In Google Tag Manager kunnen deze voorkeuren worden uitgelezen en gebruikt om alleen de cookies uit te geven die gewenst zijn.

Geen gepaste oplossing?

Aanbieders zoals Cookiebot en CookiesYes rekenen terugkerende maandelijkse abonnementskosten zonder mogelijkheden voor maatwerk.

Géén regeling voor toestemmingsinstellingen kan bij GDPR-schendingen tot hoge boetes leiden.

Kies een geschikte oplossing
GTM Cookies plugin

Installatie van GTM Cookies plugin inclusief:

Configuratie plugin
Configuratie Google Analytics tag in GTM
Controle toestemmingsinstellingen
Basis opmaak
Overdracht documentatie

eenmalig €170,-
Maatwerk integratie

Basis installatie van GTM Cookies plugin  met aanvullende werkzaamheden naar wens, per offerte. Bijvoorbeeld voor configuratie van extra tags, of toepassing van maatwerk ontwerp voor de cookie modal op de website.

Doe een vrijblijvende aanvraag

per offerte

Neem voor vragen of verdere begeleiding contact op via [email protected].

Uitvragen van gebruikersvoorkeuren

Na installeren, configureren en activeren van de GTM Cookies plugin wordt op je website een pop-up weergegeven waarin de gebruikersvoorkeuren met betrekking tot cookies worden uitgevraagd. De pop-up bestaat uit twee schermen: 1) een introductiescherm met twee knoppen voor Beheren of Accepteren van cookies en 2) een configuratiescherm voor het beheren van cookies per categorie. De voorkeuren worden opgeslagen in een cookie in de browser van de gebruiker en doorgestuurd naar Google Tag Manager (mits geintegreerd).

Voor eventueel later beheren/aanpassen van de cookievoorkeuren door de gebruiker wordt een pagina klaargezet waarop een uitgebreid configuratiescherm voor het beheren van de cookievoorkeuren wordt ingeladen. Deze pagina is aanvankelijk een concept en kan worden gecontroleerd en gepubliceerd. De standaard URL van deze pagina is /cookies.

Voor het configureren van de GTM Cookies plugin v.w.b. cookie-definities, teksten, kleuren en integratie is een beheerscherm beschikbaar in het WordPress beheersysteem. Je vindt dit scherm onder het kopje Cookies in het linker zij-menu van WordPress. Verschillende cookie-categorieën met daaronder verschillende cookies kunnen worden gedefinieerd. Deze definities moeten overeenkomen met de configuratie van Google Tag Manager.

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is bedoeld om de verschillende tags van allerlei aanbieders in één systeem te beheren, voor het inladen op je website. Om de WordPress plugin voor cookies via GTM te gebruiken is kennis van Google Tag Manager nodig. Ik kan deze kennis ook aanbieden als begeleiding bij de configuratie van de plugin.

Een aantal termen zijn relevant:

  • Werkruimte/Container – Alles in Google Tag Manager wordt opgeslagen in je werkruimte, of container. Er kunnen verschillende versies van de werkruimte worden opgeslagen en gepubliceerd.
  • Tags – In de werkruimte kunnen tags worden aangemaakt. Elke tag stelt een stukje informatie voor die bedoeld is om via Google Tag Manager op je site te worden ingeladen. Dat kan bijvoorbeeld een Google Analytics tag zijn, of een tag voor Facebook Pixel.
  • Triggers – Gebeurtenissen op de website kunnen worden ontvangen in Google Tag Manager. Ze kunnen worden gebruikt om tags te activeren. De gebeurtenissen worden geconfigureerd als triggers.

Na het configureren zoals hiernaast beschreven worden tags ingeladen als 1) de cookie-instellingen uit de plugin zijn doorgegeven aan GTM en 2) de cookie-instellingen voor de juiste categoriën is ingeschakeld.

De configuratie voor het inladen van cookies is afhankelijk van een juiste configuratie van GTM op zowel de website als het beheerpaneel van Google. De controle en verantwoordelijkheid wordt met het gebruik van deze plugin volledig in handen van de marketingmanager gegeven, zodat je onafhankelijk van de website en websitebeheerder aanpassingen kan doen ten behoeve van de marketing.

Configuratie GTM

  1. Configureer de gewenste tags, zoals bijvoorbeeld Google Analytics of Facebook Pixel.
  2. Pas de toestemmingsinstellingen per tag toe onder Geavanceerde instellingen > Instellingen voor toestemming
  3. Gebruik de Voorbeeld functie in Google Tag Manager om de configuratie te controleren.
  4. Publiceer de wijzigingen in de werkruimte.

Het is belangrijk om na de configuratie de juiste werking van de integratie te controleren. Google Tag Manager biedt vóór publicatie een Voorbeeld functie, waarmee de controle kan worden uitgevoerd. Vergeet niet om de wijzigingen in de werkruimte te publiceren, als je tevreden bent met de integratie.

Documentatie Google Tag Manager toestemmingsinstellingen

Voor meer informatie over de toestemmingsinstellingen van Google Tag Manager, zie de officiële documentatie voor toestemmingsinstellingen.

Documentatie Google Analytics toestemmingsmodus

Voor meer informatie over de manier waarop Google Analytics om gaat met de toestemmingsinstellingen uit Google Tag Manager, zie de officiële documentatie voor toestemmingsmodus.